Ακριβώς πριν από πενήντα χρόνια, στις 25 Σεπτεμβρίου 1973, η Lancia Stratos έγραψε το πρώτο κεφάλαιο σε μια αξέχαστη ιστορία. Πράγματι, το 1973 συμμετείχε σε διαγωνισμούς, ακόμα ανάμεσα στα πρωτότυπα, με οδηγό το δίδυμο Munari και Mannucci.
Τον Σεπτέμβριο της ίδιας χρονιάς, πέτυχε την πρώτη της διεθνή νίκη στο Tour de France Automobile. Μια επιτυχία που ακολούθησε τον πρώτο της θρίαμβο τον Απρίλιο της ίδιας χρονιάς στο ράλι Firestone, ο οποίος αποτέλεσε τον προάγγελο μιας απίστευτης πορείας.
Στην πραγματικότητα, η Lancia Stratos έγινε ένας πραγματικός κατακτητής των ράλι, συγκεντρώνοντας τη μία νίκη μετά την άλλη: το αυτοκίνητο κέρδισε το Ράλι Μόντε Κάρλο τρεις συνεχόμενες φορές, τρία Παγκόσμια Πρωταθλήματα Κατασκευαστών, από το ’74 έως το ’76, και ακόμη τρία Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Οδηγών. Οδηγώντας ένα Stratos, ο Munari κέρδισε επίσης το Κύπελλο Οδηγών Ράλι της FIA το 1977.
Και ξεκινώντας από την αγωνιστική περίοδο του 1975, φορούσε τα λευκά και πράσινα χρώματα του χορηγού της Alitalia, με το τρίχρωμο λογότυπο της αεροπορικής εταιρείας, διπλασιασμένο και εναρμονισμένο σε μορφή σφήνας, δημιουργώντας ένα από τα πιο όμορφα liveries στην ιστορία του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Με αφορμή αυτόν τον εορτασμό, το Circuit de Remparts d’Angoulême διοργάνωσε μια ειδική εκδήλωση στην ιστορική διαδρομή της Nouvelle-Aquitaine, φιλοξενώντας κλασικά αυτοκίνητα, εκθέσεις και εξαιρετικές διαδρομές ράλι, με την παρουσία ενός μεγάλου αριθμού καλεσμένων, συμπεριλαμβανομένου του πρώην οδηγού Bernard Darniche, ο οποίος είναι άρρηκτα συνδεδεμένος με τη Lancia Stratos”.
Στο τιμόνι της, κέρδισε δύο Ευρωπαϊκά Πρωταθλήματα Ράλι και όχι λιγότερους από τέσσερις από τους επτά γύρους που κέρδισε στην καριέρα του στο πλαίσιο του Παγκόσμιου Πρωταθλήματος Ράλι.
Η Lancia Stratos είναι σίγουρα ένα “βάναυσο και αποτελεσματικό” αυτοκίνητο, που δημιουργήθηκε ειδικά για να κερδίσει και να σπάσει το καλούπι, δεδομένων των μεγάλων διαφορών της από τα μοντέλα της εποχής. Εμπνευσμένο από το πρωτότυπο “Strato’s Zero” του 1970, η τελική έκδοση της Lancia Stratos παρουσιάστηκε την επόμενη χρονιά. Τα πάντα σε αυτό το φουτουριστικό σφηνοειδές αυτοκίνητο ήταν σχεδιασμένα για αγώνες ράλι: το μπροστινό μέρος ήταν αιχμηρό και σε αρμονία με τους θόλους των τροχών, ενώ το κεκλιμένο παρμπρίζ περιέκλειε την μπροστινή κολόνα και συνέχιζε στα πλευρικά παράθυρα.
Η οροφή έπεφτε κάθετα πάνω από το μικρό πίσω παράθυρο, περιβαλλόμενη από το μεγάλο καπό. Το καπό και το πορτμπαγκάζ, που αποτελούνταν από δύο ελαφριά κελύφη, περιλάμβαναν τα αντίστοιχα φτερά, με ένα ευρύ άνοιγμα για γρήγορη δράση κατά τη διάρκεια της υποστήριξης του αγώνα. Στο πίσω μέρος ξεχώριζαν οι στρογγυλοί προβολείς και ένα επιβλητικό φτερό, ενώ ο κινητήρας ήταν ένας V6 βασισμένος στην 246 της Dino Ferrari.
Αλλά η Lancia Stratos ήταν επαναστατική και στο εσωτερικό της, το οποίο ήταν εξ ολοκλήρου επικεντρωμένο στον οδηγό και σχεδιασμένο για αποτελέσματα και ενθουσιασμό: δύο καθίσματα και μόνο δύο θήκες για τα αγωνιστικά κράνη, χαρακτηριστικό γνώρισμα και της έκδοσης δρόμου. Το λεγόμενο “color-blocking” στο εσωτερικό δημιούργησε συνεχή παιχνίδια αντιθέσεων για έναν εκλεκτικισμό της Lancia, χρησιμοποιώντας τα βασικά χρώματα του μπλε, του κόκκινου και του κίτρινου.
Αυτή η ανατρεπτική γοητεία με εκείνη την εποχή καθιέρωσε το μοντέλο ως ιστορικό σύμβολο και από μια άλλη άποψη: το σχεδιασμό. Στοιχεία όπως τα στρογγυλά πίσω φώτα, η αεροδυναμική πτέρυγα και ο εκλεκτικός συνδυασμός βασικών χρωμάτων στο εσωτερικό έκαναν τη Lancia Stratos ένα φουτουριστικό σχεδιαστικό μοντέλο που παραμένει σύγχρονο μέχρι σήμερα. Δεν είναι τυχαίο ότι έγινε ένα από τα εννέα ιστορικά αυτοκίνητα της μάρκας που ενέπνευσαν τη Lancia για τη δημιουργία μελλοντικών μοντέλων.