Το 2022 το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι γιόρτασε μισόν αιώνα ζωής. Και μάλιστα με τον ιδανικότερο τρόπο, καθώς στο φινάλε της σεζόν ο Κάλε Ροβάνπερα ήταν ο νεότερος Παγκόσμιος Πρωταθλητής στην ιστορία του σπορ.
Νέα σεζόν, νέοι κανόνες, νέα αυτοκίνητα, καθώς το Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι της FIA εισήλθε στην εποχή των Groups Rally στο Μόντε Κάρλο. Ο εννέα φορές παγκόσμιος πρωταθλητής Σεμπαστιάν Λεμπ επέστρεψε στο πρωτάθλημα με την M-Sport και μπήκε αμέσως στη μάχη για τη νίκη με τον απερχόμενο παγκόσμιο πρωταθλητή Σεμπαστιάν Οζιέ. Και μάλιστα με τρόπο εντυπωσιακό, καθώς στον πρώτο αγώνα της χρονιάς ο Λεμπ επέστρεψε στις νίκες, έχοντας συνοδηγό την πολύπειρη Ιζαμπέλ Γκαλμίς. Αυτή ήταν η 80ή νίκη του Λεμπ σε ράλι και η πρώτη του μετά το Ράλι Καταλονίας του 2018. Με τη νίκη αυτή ο Αλσατός έγινε επίσης ο γηραιότερος οδηγός που κέρδισε αγώνα του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος και η Γκαλμίς η πρώτη γυναίκα νικήτρια σε αγώνα του WRC από το 1997.
Στη Σουηδία την πρώτη ημέρα βρέθιηκαν στην πρώτη θέση της γενικής κατάταξης πέντε διαφορετικά πληρώματα! Όμως από το πρωί του Σαββάτου κι έπειτα οι Κάλε Ροβάνπερα – Γιόνε Χάλτουνεν δεν είχαν αντίπαλο και πήραν την τρίτη νίκη της καριέρας τους και πρώτη μέσα στο 2022, ξεκινώντας τη μεγάλη προσπάθειά τους για κατάκτηση του τίτλου.
Για το φινλανδικό πλήρωμα της Toyota η νίκη στη Σουηδία ήταν μόνον η αρχή. Λίγες εβδομάδες αργότερα, στην άσφαλτο της Κροατίας, Ροβάνπερα και Χάλτουνεν «έχτισαν» από νωρίς μεγάλη διαφορά από τα υπόλοιπα πληρώματα και πανηγύρισαν τη δεύτερη νίκη τους μέσα στη σεζόν, αυξάνοντας τη διαφορά τους στη βαθμολογία από τους διώκτες τους.
Έτσι φτάσαμε στους πρώτους χωμάτινους αγώνες της σεζόν. Ο σταθερός ρυθμός των Ροβάνπερα – Χάλτουνεν κατά την πρώτη ημέρα του Ράλι Πορτογαλίας τους επέτρεψε να μεγιστοποιήσουν το όφελος από τα προβλήματα των αντιπάλων τους και να αποκτήσουν μια καλύτερη θέση στο δρόμο για το Σάββατο. Ανεβάζοντας διαρκώς τον ρυθμό τους, έφτασαν στην τρίτη νίκη τους μέσα στη σεζόν επί συνόλου τεσσάρων αγώνων, στέλνοντας ξεκάθαρο μήνυμα για το τι θα ακολουθούσε!
Στη Σαρδηνία τα ηνία του αγώνα πήραν αρχικά οι Εσπαέκα Λάπι – Γιάνε Φερμ με ακόμα ένα Toyota Yaris, όμως στο σκέλος του Σαββάτου εγκατέλειψαν, με συνέπεια η πρωτοπορία να περάσει στους Οτ Τάνακ – Μάρτιν Γιαρβεόγια με το Hyundai i20. Οι πρώην παγκόσμιοι πρωταθλητές αύξησαν σταθερά το προβάδισμά τους και τελικά κατέκτησαν τη νίκη, τερματίζοντας την… ξηρασία νικών που διήρκεσε 462 ημέρες.
Μεταβαίνοντας στην Κένυα, οι ομάδες και τα πληρώματα είχαν να αντιμετωπίσουν δύσκολες συνθήκες. Ενώ τόσο η M-Sport όσο και η Hyundai υπέφεραν, η Toyota ξεπέρασε τα προβλήματα και ολοκλήρωσε τον αγώνα με 1-2-3-4, η πρώτη ομάδα που το έκανε αυτό μετά τη Citroën Total WRT στο Ράλι Βουλγαρίας του 2010. Οι πρωτοπόροι του πρωταθλήματος Ροβάνπερα και Χάλτουνεν σφράγισαν τη νίκη, την τέταρτη της σεζόν.
Η ασταμάτητη φόρμα των Φινλανδών συνεχίστηκε στην Εσθονία, όπου κατέκτησαν την πέμπτη νίκη τους σε έξι ράλι. Στα μισά της σεζόν, το προβάδισμά τους στο πρωτάθλημα έφτανε τους 73 βαθμούς.
Τα τελευταία πέντε χρόνια, η Toyota κυριαρχούσε στο Ράλι Φινλανδίας. Ωστόσο, το 2022 το πλήρωμα της Hyundai των Τάνακ – Γιαρβεόγια πήρε την πολυπόθητη νίκη, η οποία ήταν και η δεύτερη εντός της σεζόν. Αυτό βοήθησε τους πρωταθλητές του 2019 να σκαρφαλώσουν στη δεύτερη θέση του πρωταθλήματος.
Στο Βέλγιο ήρθε η δεύτερη συνεχόμενη νίκη για τους Τάνακ-Γιαρβεόγια, για να ακολουθήσει το ΕΚΟ Ράλι Ακρόπολις, όπου οι Τιερί Νεβίλ – Μαρτέν Βιντάγκε ανέβηκαν στο ψηλότερο σκαλί του βάθρου, σε ένα εντυπωσιακό 1-2-3 της Hyundai.
Οι Ροβάνπερα και Χάλτουνεν ανέτρεψαν το σκηνικό, καθώς κέρδισαν τον αγώνα στη Νέα Ζηλανδία, κάτι που ήταν αρκετό για τους Φινλανδούς, ώστε να εξασφαλίσουν τους πρώτους τους παγκόσμιους τίτλους. Σε ηλικία 22 ετών και 1 ημέρας, ο Ροβάνπερα έγινε ο νεότερος Παγκόσμιος Πρωταθλητής Ράλι, σπάζοντας το προηγούμενο ρεκόρ που είχε κάνει ο Κόλιν Μακρέι από το 1995. Η Toyota εξασφάλισε επίσης τον τίτλο των κατασκευαστών στον επόμενο αγώνα, στην Καταλονία, με τους Σεμπαστιάν Οζιέ – Μπενζαμάν Βεϊγιάς να παίρνουν τη νίκη.
Ο τελευταίος γύρος της σεζόν, το Ράλι Ιαπωνίας, ολοκληρώθηκε με νίικη του Νεβίλ.