Με αφορμή τη συμμετοχή του Σπύρου Μαυροειδάκου στην Ανάβαση Ψάθας με το ολοκαίνουριο Mitsubishi Mirage Proto, ας δούμε τι είναι τα συγκεκριμένα αυτοκίνητα.
Επί της ουσίας πρόκειται για αυτοκίνητα πρωτότυπα, τα οποία εξωτερικά μοιάζουν με κάποια μοντέλα παραγωγής, όμως μηχανικά δεν έχουν απολύτως καμία σχέση με τα συγκεκριμένα οχήματα.
Τα proto αποτελούν μια εξαιρετικά σημαντική προσέγγιση, καθώς επί της ουσίας είναι ο τρόπος για να αποκτήσουν μια «δεύτερη ζωή» τα μηχανικά μέρα παλαιότερων αγωνιστικών αυτοκινήτων, οι καρότσες των οποίων είναι «κουρασμένες», όπως χαρακτηριστικά λέγεται στη γλώσσα του μηχανοκίνητου αθλητισμού.
Οι καταπονημένες από τα χρόνια και τους πολλούς αγώνες καρότσες παροπλίζονται και τα μηχανικά μέρη, τα οποία είναι άριστα συντηρημένα, τοποθετούνται σε ένα νέο, σύγχρονο σασί. Φυσικά η συγκεκριμένη κατασκευή πρέπει να πληροί τις προδιαγραφές της FIA, γι΄αυτό το αμάξωμα «δένεται» τόσο με το roll cage, όσο και με ενισχύσει όπου αυτές απαιτούνται.
Τοποθετούνται όλα τα απαιτούμενα συστήματα ασφαλείας, το αυτοκίνητο παίρνει τις σχετικές εγκρίσεις και μετά λαμβάνει μέρος σε αγώνες εθνικών Πρωταθλημάτων.
Υπάρχουν εταιρίες, όπως η πολωνική Dytko, οι οποίες ειδικεύονται στην κατασκευή proto cars. Στη λίστα των μοντέλων που μπορούν να μετατραπούν σε proto συναντούμε οχήματα όπως τα Mitsubishi Mirage, Toyota Yaris, GR Yaris, Nissan Micra, Ford Fiesta, Volkswagen Polo, Citroen C3, Suzuki Swift, Audi A1, Mazda 2, Opel Corsa, Peugeot 208, αλλά και τα Toyota CH-R και SsangYong Tivoli!
Αξίζει να αναφέρουμε πως πρόκειται για το δεύτερο αυτοκίνητο τύπου Proto που «πατάει» ελληνικό έδαφος, καθώς το πρώτο, ένα Micra Proto με κινητήρα από Lancer, το είχε κατασκευάσει η Nissan Χαλκιάς και το είχε οδηγήσει ο Θέμης Χαλκιάς σε δύο αγώνες, αλλά εκτός συναγωνισμού, καθώς το θεσμικό πλαίσιο των ελληνικών αγώνων δεν προέβλεπε τη βαθμολόγηση των αυτοκινήτων Proto σε αγώνες ράλι.
Εν προκειμένω, τα proto cars μπορούν να συμμετέχουν μόνο στην Formula Saloon των ελληνικών αναβάσεων.