Με την αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ να αναμένεται να συρρικνωθεί κατά περισσότερο από το ένα τέταρτο φέτος σε σύγκριση με τα προ της πανδημίας του 2019 επίπεδα, η Ευρωπαϊκή Ένωση Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA) ζητεί ένα πλαίσιο πολιτικής που θα επιτρέπει στην αγορά τόσο να ανακάμψει όσο και να κάνει τη μετάβαση σε μηδενικές εκπομπές.
«Για να διασφαλίσουμε την επιστροφή στην ανάπτυξη, με ακόμη μεγαλύτερο μερίδιο πωλήσεων ηλεκτρικών οχημάτων, ώστε να επιτευχθούν οι κλιματικοί στόχοι, χρειαζόμαστε επειγόντως να δημιουργηθούν οι κατάλληλες συνθήκες-πλαίσιο», δήλωσε ο πρόεδρος της ACEA και διευθύνων σύμβουλος της BMW, Όλιβερ Τσίπσε, κατά τη διάρκεια δεξίωσης της ACEA το βράδυ της Πέμπτης.
«Αυτές περιλαμβάνουν μεγαλύτερη ανθεκτικότητα στις αλυσίδες εφοδιασμού της Ευρώπης, μια πράξη της ΕΕ για τις κρίσιμες πρώτες ύλες που διασφαλίζει τη στρατηγική πρόσβαση στις πρώτες ύλες που απαιτούνται για την ηλεκτρονική κινητικότητα και μια ταχύτερη ανάπτυξη των υποδομών φόρτισης. Τα τελευταία χρόνια σημαδεύτηκαν από σημαντικά γεγονότα όπως το Brexit, η πανδημία του κορωνοϊού, οι εμπλοκές στον εφοδιασμό ημιαγωγών και ο πόλεμος στην Ουκρανία, με τον αντίκτυπό του στις τιμές και τη διαθεσιμότητα της ενέργειας», συνέχισε ο Τσίπσε. «Όλα αυτά υπογραμμίζουν πόσο γρήγορα, πόσο βαθιά και πόσο απρόβλεπτα αλλάζει ο κόσμος μας. Αυτό ισχύει όχι μόνο στο γεωπολιτικό πλαίσιο – όπου υπάρχουν άμεσες συνέπειες για τον παγκοσμίως διασυνδεδεμένο κλάδο μας και τις στενά συνδεδεμένες αλυσίδες αξίας του», κατέληξε ο Γερμανός.
Ο αντίκτυπος αυτών των προκλήσεων αντικατοπτρίζεται στα πρόσφατα στοιχεία των πωλήσεων αυτοκινήτων στην ΕΕ. Οκτώ μήνες μετά την έναρξη του 2022, ο συνολικός όγκος συρρικνώθηκε κατά σχεδόν 12% και έφτασε περίπου τα 6 εκατομμύρια νέα αυτοκίνητα που πωλήθηκαν. Μέχρι στιγμής, η αγορά περιοριζόταν μόνο από την πλευρά της προσφοράς, καθώς οι συνεχιζόμενες ελλείψεις εξαρτημάτων περιόριζαν τους όγκους παραγωγής. Ωστόσο, η ζήτηση μπορεί επίσης να υποφέρει τους επόμενους μήνες λόγω του πληθωρισμού και των φόβων για ύφεση.
Λαμβάνοντας υπόψη όλους αυτούς τους παράγοντες, η ACEA αναθεώρησε τώρα την αρχική της πρόβλεψη ότι η αγορά αυτοκινήτων της ΕΕ θα επιστρέψει σε ανάπτυξη το 2022. Αντιθέτως, αναμένει ότι θα συρρικνωθεί και πάλι φέτος, υποχωρώντας κατά 1% σε 9,6 εκατομμύρια μονάδες. Σε σύγκριση με τα στοιχεία του 2019 πριν από την πανδημία, αυτό αντιπροσωπεύει πτώση 26% στις πωλήσεις αυτοκινήτων σε διάστημα μόλις τριών ετών.