Οι Ολυμπιακοί Αγώνες που διεξάγονταν στην Ηλεία σταμάτησαν το 393μΧ μετά τον τερματισμό της χρηματοδότησής τους με διαταγή αυτοκράτορα Θεοδόσιου Α’. Οι αγώνες συνεχίστηκαν για αλλά 10 χρόνια. Ωστόσο σε μια άλλη πόλη της Αυτοκρατορίας διεξάγονταν και εκεί Ολυμπιακοί Αγώνες. Ήταν η Αντιόχεια.
Η Αντιόχεια ήταν μια ελληνική πόλη προπύργιο του Χριστιανισμού, οι αγώνες που ετελούντο εδώ ονομαζόντουσαν «Ολύμπια», η πόλη της Αντιόχειας είχαν αγοράσει από την Ηλεία το 45 μΧ το δικαίωμα τέλεσης Ολυμπιακών Αγώνων για 360 χρόνια. Το δικαίωμα αυτό έληξε το 405 μΧ επειδή όμως οι αγώνες σταμάτησαν να χρηματοδοτούνται το 393 μΧ στην Ηλεία, η Αντιόχεια συνέχισε την τέλεση Ολυμπιακών Αγώνων χωρίς να δίνει πλέον λογαριασμό στην Ηλεία.
Η Αντιόχεια κατάφερε να συνεχίσει να τελεί τους αγώνες της, μέχρι που ο Ιουστίνος με διάταγμα του το 520μΧ σταμάτησε κάθε αθλητική δραστηριότητα σε όλη την Αυτοκρατορία λόγω των φρικτών και επεισοδίων που έκαναν οι οπαδοί των Μπλε και των Πρασίνων. Οι αθλητικές δραστηριότητες ξεκίνησαν μετά από 3-4 χρόνια , όμως δεν ξεκίνησαν οι Ολυμπιακοί αγώνες χωρίς όμως να υπάρχει κάποιο διάταγμα που να τους απαγορεύει. Προφανώς δεν υπήρχε πια ενδιαφέρον.
Ολύμπια (δηλαδή Ολυμπιακοί Αγώνες) ετελούντο σε πολλές ελληνικές πόλεις που σταμάτησαν την λειτουργία σε διαφορετική χρονολογία για την κάθε μία, υπήρχαν λοιπόν :
Τα Ολύμπια της Αθήνας τα αναδιοργάνωσε ο Ανδριανός το 129μΧ.
Τα Ολύμπια της Αλεξανδρείας που καθιερώθηκαν το 176 μΧ.
Τα Ολύμπια της Νικαίας της Βιθυνίας που ήταν πόλη προπύργιο του χριστιανισμού.
Τα Ολύμπια της Σμύρνης κλπ
Σε αντίθεση με τους Ολυμπιακούς Αγώνες που κράτησαν αρκετά οι Αυτοκράτορες κατάργησαν τους αγώνες μονομαχίας με ανθρώπινα θύματα και θηριομαχίες, οι αγώνες αυτοί είχαν συνδεθεί με τις θυσίες των πρώτων χριστιανών, διατηρήθηκαν όμως οι ιπποδρομίες και αρματοδρομίες υπό την υψηλή προστασία των Αυτοκρατόρων. Οι αρματοδρομίες δεν ήταν τίποτα άλλο από το Ολυμπιακό άθλημα τέθριππα και μάλιστα στην αρχαία συνήθεια να μη νικά ο ηνίοχος αλλά ο ιδιοκτήτης των ίππων. Στην Βυζαντινή ιστορία υπήρξαν αυτοκράτορες που νίκησαν στους αγώνες αυτούς όπως ο Μιχαήλ Γ’, ο Θεόφιλος κα
Ο ιππόδρομος στην Κωνσταντινούπολη ήταν ένα από τα τρία σημεία επίδειξης ισχύος της Αυτοκρατορίας (Ναός Αγίας Σοφίας, Ιερό παλάτιο, Ιππόδρομος) και τα τρία ήταν πολύ κοντά και ο ιππόδρομος έγινε σημείο συνάντησης του Αυτοκράτορα με τον λαό, κάτι σαν την εκκλησία του Δήμου, όπου συνθηματολογικά ο λαός προέβαλε τα αιτήματά του και κριτίκαρε τις εξουσίες, εδώ ακούστηκε το χλευαστικό για Βυζαντινό Αυτοκράτορα «Πάλι τον οίνον έπιες, πάλι τον νουν απώλεσας» και εδώ συγκρούστηκαν οι Βένετοι και οι Πράσινο στην «Στάση του Νίκα».
Στον ιππόδρομο εκτός των ιπποδρομιών και των αρματοδρομιών, γινόντουσαν αγώνες (στο περιθώριο υπό μορφή θεάματος) ταχύτητας, ρίψεως δίσκου και ακοντίου, πάλης, ξιφασκίας με ξύλινα σπαθιά (σκριμίδες) πυγμαχίας, πάλης, παμμαχου και παγκρατίου.
Τον 13ο μΧ αιώνα προσετέθη και το αγώνισμα της κονταρομαχίας. Στα πλαίσια του ιπποδρόμου τα αγωνίσματα δεν εγίνοντο μόνο στην Κωνσταντινούπολη αλλά και σε όλες τις μεγάλες πόλεις της Αυτοκρατορίας.
Στη φωτο : Λεπτομέρεια του ψηφιδωτού με το Ολυμπιακό στάδιο και άλλα κτήρια, Μουσείο Αντιόχειας (Ch. Kondoleon, σελ. 148) (Πηγή: Περιοδικό Corpus, τεύχος 35, άρθρο «Αντιόχεια, η χαμένη αρχαία πόλη», Πέτρος Στ. Μεχτίδης, Αρχαιολόγος, σελίδα 33).
Πατάω Like και συγχρόνως Follow στη σελίδα Δυναμικά Apex Sports στο Facebook
Μαθαίνω έγκαιρα και έγκυρα για ότι συμβαίνει στο χώρο των μαχητικών αθλημάτων